Cititul unui articol printre rânduri dăunează grav adevărului

12.03.2018

Din lipsă de timp, avem adeseori tendința să citim articolele printre rânduri. In cel mai fericit caz – pentru că primul filtru este la nivel de titlu. Ca să ajungem la partea cu cititul printre rânduri trebuie să trecem mai întâi de titlu. Merită sau nu să dăm click pe el?

citire rapida

In această dimineață mohorâtă vreau să vă atrag atenția asupra unui articol apărut ieri pe site-ul unei agenții (ce se crede) de știri. Nu dau nume. Nu dau link.

Subtitlu articol

Din studiul realizat de Poliţia Română reiese că mulţi dintre copii au spus că nu ştiu cum să procedeze în faţa unei potenţiale agresiuni.

Paragraf-ul următor

„Dacă ar fi ameninţaţi pe internet, 5,9% dintre respondenţi nu ar spune nimănui, iar 10,5% ar răspunde cu aceeaşi monedă, răspunzând ameninţărilor tot cu ameninţări. În schimb, 49,4% ar cere ajutorul unui părinte şi 57% ar salva mesajele pentru a avea dovezi în cazul în care ar fi nevoie să depună plângere penală”, potrivit cercetării efectuate de Poliţia Română.

Concluzia

Când întâlniți un articol postat, mai ales pe site-ul unei agenții de știri semnat de un autor pe care nu-l cunoașteți, să vă gândiți de două ori înainte să rămâneți cu o concluzie dacă l-ați citit printre rânduri.

Trec peste partea cu scos neghina în față – este un alt subiect care dăunează grav fericirii. Ce vreau eu să rețineți în această dimineață este modul în care unii folosesc ocale diferite. In cazul menționat mai sus 57% dintre copii și-au învățat lecția și își salvează mesajele pentru a putea proba ulterior agresiunea, iar ei trag concluzia că mulți dintre copii nu știu cum să procedeze în fața unei potențiale agresiuni.

Să nu-i aud iar că blogosfera dăunează grav jurnalismului. Că le trimit un email cu acest articol. Si mai am câteva postate cu dedicație. O zi bună cu spor să aveți. Si atenție la ce și cât citiți. Cât despre copii și internet vă recomand categoria Digital Parenting – a fi părinte într-o perioadă premergătoare erei ai este o provocare măreață.

  1. Bogdan Epureanu spune:

    Agențiile și siteurile de știri fac o treabă (relativ) bună când vine vorba să relateze știri, probabil mult ma bună (în cele mai multe cazuri) decât o poate face un blogger, din simplul motiv că au cu totul alte resurse (o echipă întreagă de reporteri și redactori angajați full time să facă asta). Sigur, știrile false sunt un fenomen real și trebuie să avem grijă, dar, în general, ele reprezintă excepția, nu regula, asă că dacă vreau să mă informez despre un eveniment în desfășurare, siteurile de știri chiar reprezintă o sursă destul de bună pentru asta.

    Pe de altă parte, pentru articolele de opinie, tip editorial, voi merge întotdeauna să citesc articolele cuiva în care am încredere și a cărui corectitudine și capacitate intelectuală o respect și aici poate să fie la fel de bine vorba de un blogger, cum poate fi vorba și de un jurnalist, pentru că nemai fiind vorba de relatarea unui eveniment în desfășurare, ci de o opinie, de o analiză, deja contează mai mult omul decât resursele pe care le are la dispoziție.

    De asta, dacă ar fi să dau un sfat bloggerilor, acesta ar fi să lase agențiilor și siteurilor de știri nișa lor pe care oricum nu prea ar putea concura cu șanse reale și să se concentreze pe articolele tip editorial, de opinie, de analiză. De exemplu, nu mă interesează să citesc în seara asta pe un blog că a câștigat Simona Halep cu 6-4, 6-7, 6-3 ultimul meci, pentru că genul ăsta de rezultate live oricum le găsesc în altă parte dacă mă interesează; ce mi-aș dori de la el (evident, dacă se pricepe) ar fi un articol a doua zi în care să spună de ce crede că a câștigat, care au fost atuurile, ce a făcut bine, ce ar fi putut face și mai bine, etc.

  2. Costel spune:

    Ai punctat foarte bine diferenta dintre agentiile de presa si bloggeri. Din fericire, cei din generatiile mai tinere sunt mai precati. Nu mai pot fi pacaliti cu cateva stiri scapate pe surse. Exemplul dat face parte dintr-un articol de duzina redactat la norma.

  3. Kovács spune:

    Jurnalistul curajos are nevoie de protectie personala. Malta. Slovacia.
    Bloggerul curajos are nevoie de protectie juridica. Are nevoie de un avocat bun.

Postează un comentariu